Utjecaj alkohola na sposobnost upravljanja vozilom

Novo istraživanje otkriva da čak i niske doze alkohola mogu utjecati na starije osobe i sposobnost upravljanja vozilom.


Za starije vozače, jedno piće može biti previše

Novo istraživanje otkriva da čak i niske doze alkohola mogu utjecati na starije osobe i sposobnost upravljanja vozilom.

Ako mislite da ste sposobni za vožnju iako ste popili jednu čašu vina uz večeru prije nego što krenete na put, razmislite ponovo. Samo jedna konzumacija alkohola može biti dovoljna da naruši vozačku sposobnost u dobi od 55 godina ili više, otkrila je nova studija provedena u Americi.

Iako su mnoge studije istraživale učinke alkohola na mlađe vozače, ovo je prvo koje je istražilo kako čak i male doze alkohola mogu utjecati na starije vozače. Rezultati studije objavljeni su u časopisu Psychopharmacology, a istraživači kažu kako bi otkrića na kraju mogla dovesti do promjena u legalnoj razini alkohola u krvi za vozače svih dobnih skupina.

"Starenje se promijenilo posljednjih desetljeća", rekla je doktorica Sara Jo Nixon, ujedno i profesorica psihijatrije. „Stariji pojedinci ostaju aktivni i u društvenim i u profesionalnim domenama dulje vremensko razdoblje. Ova okruženja često uključuju priliku za konzumiranje alkohola. Ipak, relativno je malo znanstvenih istraživanja usmjereno na proučavanje učinaka alkohola među starijim osobama koje piju."

Simulacija vožnje

Kako bi istražili učinke umjerenih doza alkohola na starije vozače (u dobi od 55 do 70 godina) i mlađe vozače (u dobi od 25 do 35 godina), Nixon i njezin tim imali su ukupno 36 ljudi iz svake dobne skupine koji su izvršili simulirani zadatak vožnje. Prvo, trezveni sudionici zamoljeni su da se spuštaju vijugavom, tihom simuliranom cestom s dvije trake u dužini od oko tri kilometra, s povremenim usputnim prometom i nekolicinom drugih ometanja. Sudionici su bili okruženi s tri odvojena računalna monitora koji su oponašali osjećaj upravljanja vozilom, a virtualni automobil upravljali su pomoću konzole upravljača, papučice za gas i kočnice.

Tijekom simuliranog zadatka vožnje istraživači su bilježili specifične vozačke vještine uključujući koliko su se brzo vozači pokušali prilagoditi na voznoj traci (brzinu upravljanja), koliko je vozač bio u stanju zadržati se na određenoj traci, sposobnost održavanja stalne brzine i prosječnu brzinu vozača tijekom cijelog zadatka.

Kasnije su sudionici u svakoj dobnoj skupini zamoljeni da dovrše isti zadatak nakon što su razdvojeni u tri različite skupine: Prva grupa je pila vodu, druga je pila alkoholno piće dovoljno jako da stvori 0,3 promila alkohola u krvi, a treća je popila piće koje je proizvelo 0,6 promila alkohola u krvi. Eksperiment je trebao odražavati situaciju u kojoj osoba pije piće uz večeru prije vožnje kući.

Istraživači su otkrili da je, unatoč niskoj razini alkohola u krvi, samo jedno piće alkohola bilo dovoljno da utječe na vozačke sposobnosti starijih osoba. Nisu pronašli značajne znakove oslabljene sposobnosti vožnje među mlađim vozačima u srednje alkoholiziranom stanju.

"Općenito, starije osobe loše su reagirale pri preciznosti vožnje i vozile su se sporije od mlađih sudionika prije konzumiranja alkohola", napisali su autori studije. "Starije osobe također su pokazale veće odstupanje pri mjerenju preciznosti vožnje", rekli su, naime, brzina upravljanja i mogućnost održavanja stalne brzine bitno su promijenjene.

"Ključne vještine za učinkovitu vožnju bile su ugrožene u starijoj skupini vozača", rekla je dr. Nixon.

Međutim, potrebno je više istraživanja kako bi se u potpunosti razumio odnos starosne dobi i alkohola, kao i stvarne implikacije tih nalaza, rekli su istraživači.

Istraživači također ocjenjuju druge rezultate istraživanja, uključujući scenarij u kojem su sudionici prolazili kroz složenije okolnosti poput naseljenih područja i gradova, kao i istraživanje prikupljenih podataka pomoću elektroda ugrađenih u kape koje su nosili umjereno pijani vozači na svojim glavama. Istraživački tim se također nada da će razmotriti utjecaj konzumiranja alkohola starijih muškaraca i žena te eventualne razlike.
Blog post

Bol u vratu i leđima je među najčešćim razlozima odlaska liječniku. U ovoj raspravi će biti riječi o boli u stražnjem dijelu vrata (a ne i prednjem dijelu) te u nju nije uključena većina teških ozljeda (npr. prijelomi, dislokacije, subluksacije).

Blog post

Moždani udar može biti ishemični ili hemoragični. Prilikom ishemičnog udara prekinuta je opskrba dijela mozga krvlju, jer je došlo do začepljenja krvne žile bilo ateromom ili krvnim ugruškom. Pri hemoragičnom udaru krvna žila se rasprsne sprječavajući normalni protok i omogućujući krvi da iziđe izvan žile u područje mozga i uništi ga .

Blog post

Najsigurniji način početka vježbanja je izvođenje vježbi dok se ne pojavi bol ili osjećaj težine u rukama ili nogama. Ako su mišići bolni nakon par minuta, onda prvo vježbanje ne smije trajati duže od par minuta. Kako se kondicija povećava, osoba je sposobnija duže vježbati bez mišićne boli. Kad je osoba sposobna vježbati neprekidno 10 minuta, vježbanje je potrebno provoditi svaki drugi dan, postupno povećavajući do 30 minuta kontinuiranog vježbanja. Pravila koja kazuju koliko dugo i često, koliko intenzivno treba vježbati i kako izbjeći ozljede, su ista za sve vježbe i za sve sportove.

Blog post

Cilj rehabilitacije je da olakša oporavak od gubitka funkcije. Gubitak može biti uzrokovan prijelomom, amputacijom, moždanim udarom ili drugim neurološkim poremećajem, artritisom, srčanim poremećajem ili dugotrajnim gubitkom kondicije (npr. nakon nekih bolesti i operacija). Rehabilitacija može obuhvaćati fizikalnu, radnu i govornu terapiju, psihološko savjetovanje i usluge socijalnih službi. Kod nekih bolesnika cilj je potpuni oporavak s uspostavom potpune, neograničene funkcije; kod drugih se radi o oporavku sposobnosti izvođenja što više aktivnosti iz svakodnevnog života. Rezultati rehabilitacije ovise o prirodi oštećenja i bolesnikovoj motivaciji. Kod starijih bolesnika i u bolesnika koji nemaju mišićne snage ili motivacije napredak može biti spor.