Radijus: Isključi
Radijus:
km Odredite radijus od vaše lokacije
Pretraga

Kako zaštititi starije osobe od telefonskih i internetskih prijevara

Kako zaštititi starije osobe od telefonskih i internetskih prijevara
Preporučeno

Mnoge se starije osobe danas oslanjaju na e-poštu, društvene mreže i telefone kako bi ostali u vezi s prijateljima i obitelji. Dok nam tehnologija omogućava održavanje dalekih kontakata, ona također otvara vrata prevarantima kojima su plijen starije osobama.

U 2018. godini gotovo 70 posto starijih osoba koristilo je internet, a svake godine tisuće postanu žrtvama prijevara. Ponekad su posljedice minimalne ali ipak treba biti na oprezu. Ali osobe koje ne sumnjaju često su prevarene u davanju osobnih ili financijskih podataka putem interneta ili telefona, što može prouzročiti goleme gubitke.

Iako bi svi trebali imati na umu mogućnost prevare, ljudi koji nisu tehnologijski opismenjeni, imaju problem s pamćenjem ili umanjenu sposobnosti donošenja ispravnih odluka posebno su ranjivi. Pročitajte donje savjete za otkrivanje tehnoloških prijevara, pomažite starijim osobama da ih izbjegnu i zaštite svoje podatke dok koriste svoju današnju tehnologiju.

Društvene mreže

Korištenje društvenih mreža izvrstan je način za obitelji da ostanu u kontaktu na velikim udaljenostima, pogotovo uz videopozive. No, nažalost, mnogim platformama za društvene medije relativno je lak pristup hakerima. Pazite na ove znakove ako mislite da je račun voljene osobe ugrožen:

  • Govor mržnja
  • Statusi s neobjašnjivim porukama ili slike izvan uobičajenih okvira
  • Nekarakteristične radnje, poput praćenja ili dijeljenja neprimjerenog sadržaja.
  • Neočekivano prihvaćeni zahtjevi prijatelja ili grupnih pozivnica

Primijetite li bilo koji od ovih problema, odmah nazovite voljenu osobu i saznajte je li ta aktivnost bila namjerna. Ako je to bilo namjerno izazvano ponašanje i zabrinuti ste, odvojite vrijeme za razgovor o tome kako se osjeća vaša voljena osoba i kako možete pomoći. Nagle promjene raspoloženja i nekarakteristična ponašanja mogu biti znakovi depresije ili demencije.

Ako aktivnost nije bila namjerna, račun je vjerojatno bio hakiran. Ako sumnjate da je netko stvorio lažni račun koristeći ime ili sliku, možete prijaviti račun na Facebooku ili Twitteru. Mudro je ažurirati i lozinke za društvene mreže. Mnogi od nas su krivi što upotrebljavamo istu lozinku na svim našim računima, ali to se ne preporučuje. Ako neki bude hakiran, svi mogu biti hakirati! Pomozite svojoj voljenoj osobi da smisli drugačiju lozinku za svaki račun na društvenim mrežama i ponudite je da je pohrani na sigurno u slučaju da je zaboravi.

Izbjegavajte prevare putem e-pošte

E-pošta može nekim starijim osobama biti lakša za pristup i upotrebu od društvenih mreža. Može biti primamljivo kliknuti na veze i privitke jer ne želimo propustiti ništa što se događa s našom obitelji i prijateljima. Osobito e-poštom (a sve češće i društvenim medijima) ono što kliknemo ili otvorimo može uništiti račune i privatnost naših najbližih u obliku računalnih virusa ili štetnih programa.

Potaknite svoju voljenu osobu da ne otvara ili ne klikne bilo što što primi, osim ako ne prepozna adresu pošiljatelja. Slijedeći ove smjernice može vam pomoći poštedjeti voljenu osobu. Česte su prevare na način da se netko pretvara da je davno izgubljeni rođak koji sada traži novac ili slične besmislene priče. Ako su vaša mama ili tata ranjivi na prijevare razmislite o stvaranju obiteljske šifre ili riječi i fraze. U svakoj e-pošti koristite kôd u naslovnoj liniji kao znak da su poruka i prilozi sigurni za otvaranje.

Čuvajte se telefonskih prijevara

Odoljevanje prevarantima putem telefona može biti teško za svakoga. Telefonski prevaranti mogu zvučati nevjerojatno profesionalno i pouzdano te su često agresivni kada ne dobiju željenu informaciju. Ako ste u mogućnosti najbolje je odjaviti fiksnu liniju i naučiti koristiti stariju osobu mobilnom telefonu s prethodno unesenim telefonskim brojevima i imenikom koji je sigurnan za korištenje. Jednostavno možete zabraniti javljanje na pozive kontaktima koji nisu u imeniku. Naravno, sve važne kontakte ćete unijeti u imenik.

Nekoliko pravila za izbjegavanje telefonske prevare:
Nikada nemojte davati osobne podatke putem telefona, osim ako je riječ o provjerenom izvoru. Na primjer, ako voljena osoba nazove broj na poleđini svoje kreditne kartice, može podijeliti odgovarajuće podatke s osobom s kojom razgovara. Ali ako netko tvrdi da je iz banke ili kartične ustanove i nazove vašu voljenu osobu, ništa ne smije reći. Legitimna tvrtka bi trebala imati već važne podatke i ne bi ih trebala provjeravati putem telefona. Ne morate biti uljudni ako vam netko prijeti na telefon ili inzistira na informacijama. Nitko nema pravo prijetiti vašoj voljenoj osobi s kaznama, višim kamatama ili drugim oblicima materijalne štete. Nažalost, mnoge starije osobe postaju plijen tim gadnim taktikama jer ne žele biti nepristojni ili su nesposobni donositi vlastite odluke.

Potaknite svoju voljenu osobu da jednostavno prekine poziv ako netko viče, prijeti ili ih pokušava nagovoriti na odavanje informacija putem telefona. Nema štete u odbacivanju razgovora ako se vaša voljena osoba osjeća nelagodno ili sumnja u istinitost poziva. Zamolite ih da odgovore: “Dopustite da najprije razgovaram sa svojom kćeri” ili “Sin mi pomaže da donosim financijske odluke”, umjesto da daju odgovor koji se od njih zahtjeva. Dobar način da se provjeri je li pozivatelj pouzdan je da zatražite od pozivatelja da nazove ponovo određeni dan i u određeno vrijeme. Ako pojedinac odbije ili postane agresivan, vjerojatno je prijevara.

Povezanost je odlična stvar kako bi se stariji osjećali uključeni u obiteljske kontakte. Ali podučite ih i savjetujte kako bi njihove osobne podatke držali izvan ruku potencijalnih prevaranata.

O NetBIT

Vrh

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa

Lijep pozdrav, imate li pitanje?